dilluns, 2 de juliol del 2007

Adéu Vilaweb ( I )




Gairebé dos mesos després de la batalla d'Almansa Felip V va signar el Decret de Nova Planta. Divendres, aquest divendres, va ser el tres-cents aniversari d'aquell fet. El Regne de València, creat per Jaume I, va desaparéixer del mapa, va ser esborrat. Divendres passat, aquest divendres, vaig fer una ullada ràpida a la premsa valenciana, com faig cada dia. No vaig mirar tots els diaris, i a més, les edicions digitals no solen arreplegar el contingut -més ampli- que trobem en el paper, però per cap lloc vaig veure referència a l'efemèride. A Vilaweb, en aquesta casa, tampoc vaig saber trobar cap notícia relacionada amb l'esdeveniment històric esmentat adés. Tots sabem com és la premsa valenciana, així que -malauradament- no ens hem de sorprendre de segons quines coses, però Vilaweb........

El dia anterior, dijous de vesprada, es va conéixer el nom -i les àrees- dels nous consellers valencians. Vilaweb, incomprensiblement, tampoc va obrir boca fins al sendemà. Són un parell d'exemples, triats a l'atzar, i ja en alguna entrada anterior, en el passat, he comentat el poc tacte -per dir-ho d'alguna manera- amb què Vilaweb tracta les notícies que tenen relació amb el País Valencià. És impensable que Vilaweb no haguera informat de seguida dels nous càrrecs en el Govern de Catalunya, una volta s'haguera fet pública la notícia. De la mateixa manera, em costa imaginar que Vilaweb no s'haguera fet ressò del Decret de Nova Planta català - signat el 16 de gener del 1716. Per això, una volta blogger diposa del servei en la nostra llengua, he obert una bitàcola allà i espere que en el termini d'un mes, una volta haja salvat les entrades de Vilaweb, tancaré la bitàcola d'aquesta casa. Vaig triar Vilaweb després d'obrir un bloc a .. ja no sé ni com es deia aquell indret. Vaig penjar tres entrades, d'aquella manera, perquè entre la meua incompetència i el servei, ben fluixet, que oferien..... per això vaig vindre ací, perquè Vilaweb -malgrat que pot i ha de millorar- et dóna un servei com toca - i en la nostra llengua.

Pense, sincerament, que no té massa sentit que m'enfade un parell de voltes a la setmana per la manera com Vilaweb tracta la informació del País Valencià. Crec, que tampoc guanye res si després escric un comentari al bloc, crític, per la forma de ningunear el meu país. La veritat, és que no paga la pena telefonar a la redacció i dir-los que hi ha notícies valencianes importants: si és que les tenen a Europa Press! Ja ho he fet prou vegades i no crec que calga insistir més. Sé que hi ha més valencians descontents, perquè en el passat havia fet una enquesta entre amics que visiten el web i coincidien en la meua postura. A banda, aquests dies he tornat a repetir l'experiment i la gent ha tornat a confirmar les opinions que em repetiren en el passat. Tots sabem que la gran majoria de lectors -o blocaires- de Vilaweb són catalans: coneixem la realitat sociolingüística valenciana. Només cal veure els anunciants i comprovar la inexistència de cap institució o empresa valenciana que pague un bàner. Tal volta, el 85% dels visitants són catalans -dic la xifra a l'atzar i probablement encara faça curt- però totes aquestes raons no són excuses, perquè en ocasions -en massa ocasions- pareix que la redacció de Vilaweb es trobe a Madagascar i no en l'edifici eixe, allà pel Raval, que comparteix amb altres mitjans. Que en un Euromed, Castelló es troba a dos hores de Barcelona!

Hui, tot el dia, en portada se'ns informa de l'atropellament de diferents vianants: el conductor d'un vehicle va perdre el control i va pujar a la vorera, allà al costat de la parada de l'autobús i la seu d'un banc molt important. Més d'un dissabte a eixe hora m'he trobat jo allí mateix, en eixe indret de la ciutat de Barcelona. La notícia és un succés, un vulgar succés dels que estem acostumats a veure i sentir fins a l'avorriment a Canal 9. La notícia, però, ha estat portada no sé quantes hores. Un fet de característiques semblants, esdenvingut a València, no haguera estat portada.. ni haguera aparegut al web.